Sjöängsvägen 17, 1tr
Norrviken
Aniaraplatsen 6
Sollentuna C

Körutbildning

All körkortsutbildning bygger på en kursplan som syftar till att körkortstagaren skall kunna uppvisa färdigheter i såväl teori som körning i trafik, samt intyg om genomgångna riskutbildningar. I praktiken betyder detta att du ska gå riskettan och köra halkbanan, uppvisa teorikunskaper vid teoriprovet samt körkunskaper vid uppkörningen. Allt detta kan vi hjälpa dig med.

Övningskörning med personbil får man börja med när man fyllt 16 år, förutsatt att man har ett giltigt körkortstillstånd och, om man vill öva hemma/privat, en godkänd handledare att övningsköra med. Blanketter för att ansöka om detta finns att tillgå hos oss på Sollentuna Trafikskola eller så kan du ansöka direkt hos transportstyrelsen.se.

Övningskörning är ett måste innan man är redo för ett körprov, och ju mer man kan övningsköra hemma desto bättre. Mängdträningen är viktig och det är den som kan få körkortet att i slutändan bli så billigt som möjligt. För att få en så bra och kvalitativ mängdträning hemma som möjligt rekommenderar vi alla handledare att vara så aktiva som möjligt i körkortstagarens hela utbildning. Vi ser gärna att handledaren finns med i bilen vid de inledande körlektionerna hos oss.

Vi på Sollentuna Trafikskola är medvetna om att alla inte har tillgång till privat handledare, men det ska inte behöva hindra någon från att ta körkort hos oss. Alla är lika välkomna.

Kursplan

Trafikverket har gjort en kursplan som all körkortsutbildning måste följa. Utifrån denna har vi gjort en undervisningsplan där övningarna kommer i lämplig ordning och där teori och praktik vävs ihop. Den praktiska utbildningen är uppdelad i 16 körmoment, som var och en är uppdelade i flera delmoment. Dessa moment följer en logisk ordning som av erfarenhet visat sig vara effektiv och säker. För ett bra resultat är det viktigt att teori och körning knyts samman hela tiden. Din trafiklärare kan ge dig goda råd och tips hur du ska göra. Målet är att du ska vara färdig i de två delarna vid samma tidpunkt för att då kunna anmälas till Förarprovet.

Du kommer att få lära dig en körteknik som är annorlunda än den körteknik som dina föräldrar eller syskon/kamrater troligen använder. Orsaken är den moderna teknik som används i bilar idag. Kör man en modern bil med en “gammal” körteknik så drar den onödigt mycket bränsle. Skillnaden i bränsleförbrukning, 15-20%, medför en högre kostnad men framförallt en väldig belastning på miljön i form av koldioxidutsläpp. Vi kommer tillsammans att utveckla ett modernt körsätt för dig. Kör du privat är din handledare hjärtligt välkommen att följa med på dina körlektioner. Du kan följa din utveckling med hjälp av översikten på elevcentralen, där du steg för steg kan se hur långt du kommit i varje moment och därigenom få en total överblick över vad du har kvar att lära dig.

Körlektion

När du börjar din körlektion behöver du bara ha ditt studiehäfte med dig, har du inte visat upp ditt körkortstillstånd vid inskrivingen tar du detta med dig till din första körlektion. Tillsammans med din trafiklärare kör ni ut till ett område där ni kan träna de första övningarna i lugn och ro utan någon trafik. Trafikläraren ger dig en kort introduktion om hela körkortsutbildningen, har du frågor kring utbildningen så får du naturligtvis svar på dem också. Har du körkunskaper sedan tidigare råder vi dig att berätta detta för din trafiklärare som då kommer göra en personlig värdering av dina förkunskaper. Vid önskemål kan du köra själv förutsatt att du har tillräcklig körvana för att ta dig ut själv.

Du kommer efter lektionen få reda på vad du behöver träna mer på och var ni börjar i utbildningen. Efter körlektionens slut sammanfattar du och din trafiklärare något av följande:

  • – de nya kunskaper du fått
  • – egna reflektioner
  • – hemläxa till nästa övning
  • – målet med övningen
  • – varför du ska kunna det du lärt dig
  • – vad som kan göras bättre till nästa gång
  • – frågor som du har

Trafikläraren kommer sedan skriva någon kommentar i din utbildningsöversikt på ditt konto och eventuellt bocka av hur långt du nått i momentet.

Du ska också göra studiefrågorna som hemläxa för varje moment du är på. Tänk på att du även måste göra teorin i samband med din körning, du kan läsa mer om teoridelen här.

Nästa gång du kommer tillbaka till trafikskolan börjar man med en återblick från förra lektionen för att friska upp de redan befintliga kunskaperna och reflektera över vad du har framför dig. Sedan tar man upp dagens mål med körlektionen. Tänk på att till vissa moment krävs det betydligt mer än en körlektion. Acceptera att det är läraren som avgör, när du kan anses behärska momentet. Att arbeta mycket med de grundläggande körövningarna innebär att du börjar automatisera kunskaperna (t ex att kunna växla utan att titta på växelspaken) och på så sätt får du utrymme att koncentrera dig på övrig trafik.

Du är alltid välkommen att fråga läraren, var ni är i utbildningen, hur det går, vad som är kvar m.m.

Körutbildningen

Man kan dela upp utbildningen i 3 stora delar:
Del 1 omfattar moment 1-9 (grundläggande körövningar)

  • Moment 1: Körställning – stol och bälte, reglage och instrument
  • Moment 2: Inledande manövrering – start och stannande, krypkörning och styrning
  • Moment 3: Växling – uppväxling, bromsning, nedväxling
  • Moment 4: Lutning – motlut, medlut
  • Moment 5: Manövrering – backning, vändning, parkering
  • Moment 6: Funktion och kontroll – bilen, last & passagerare, släp, säkerhetskontroll
  • Moment 7: Samordning och Bromsning – avsökning och riskbedömning, samordning och motorik, acceleration, hård bromsning
  • Moment 8: Mindre samhälle – avsökning och riskbedömning, hastighetsanpassning, placering, väjningsregler
  • Moment 9: Mindre Landsväg- avsökning/riskbedömning, hastighetsanpassning, placering, väjningsregler, järnvägskorsning

 

Del 2 omfattar moment 10 (stadstrafik)

  • Moment 10: Stad – avsökning och riskbedömning, hastighetsanpassning, placering, väjningsregler, trafiksignal, enkelriktad gata, cirkulationsplats, vändning och parkering

 

Del 3 omfattar moment 11-15 (motorväg, landsväg, halka, mörker, utbildningskontroll)

  • Moment 11: Landsväg – avsökning, hastighetsanpassning, placering, påfart och avfart, omkörning, vändning/parkering
  • Moment 12: Högfartsväg – avsökning och riskbedömning, hastighetsanpassning, motorväg, motortrafikled, mitträckesväg
  • Moment 13: Mörker – avsökning och riskbedömning, hastighetsanpassning, mörkerdemonstration, möte, omkörning, parkering, nedsatt sikt
  • Moment 14: Halt väglag – Utrustning och hjälpsystem, olika typer av halka
  • Moment 15: Utbildningskontroll – tillämpad stadskörning, tillämpad landsvägskörning, utbildningskontroll

Tidsplan

Vårt mål är att försöka ge dig svar redan i början av utbildningen. Hur pass tillförlitlig uppskattningen blir, beror till viss del på dig.

Du tjänar på att:

  • – tänka igenom hur ofta du kan öva
  • – se över ekonomin i förväg
  • – börja med teorin i tid

Vi vill att du ska ha ett stort inflytande över din utbildning, men det medför samtidigt att du måste ta ansvar för din utbildning. Det innebär inga konstigheter, mer än planering ifrån din sida.

En körkortsutbildning kräver i genomsnitt ca 30 timmars körning om man enbart kör på trafikskola och börjar från början, detta motsvarar ca 25 körlektioner (70 min). Man kan få ner antalet timmar om man även kan köra privat, men kom ihåg att du behöver köra lika många timmar även hemma beroende på vad du lär dig och det ska vara effektiva timmar precis som på körskolan. Dock måste du alltid vara beredd på att det kan bli fler lektioner om utvecklingen inte går som du tänkt dig, speciellt om du är nybörjare.

Boka gärna fler körlektioner än vad du kanske tänkt dig för att inte riskera att få vänta, din trafiklärare brukar i regel vara fullbokad ca 2-3 veckor framåt. Du kan alltid boka av dina extra körlektioner om dem inte behövs. Ha alltid framförhållning när det gäller bokning av dina körlektioner så blir din utbildning mycket smidigare.

Diskutera gärna med din trafiklärare efter ca 10 lektioner hur din utveckling gått, då är det lättare för din trafiklärare att göra en bedömning om hur mycket till du behöver.

Det finns två obligatoriska moment i utbildningen, nämligen riskettan och risktvåan (halkan). Riskettan är en teoretisk kurs som handlar om alkohol, droger, trötthet och övriga riskfyllda beteenden. Kursen är 3 timmar lång och kan bokas när som helst i utbildningen, det är rekommenderat att du gör denna del så tidigt som möjligt. Du kan boka en tid själv på elevcentralen eller med hjälp av trafikskolan. Kursen kostar 550 kr och ingår i vissa av våra paket.

Risktvåan (halkan) görs i slutet av din utbildning och bokas av din trafiklärare, du kan alltså inte boka denna del själv. Båda delarna gäller i 5 år från det datum dem genomfördes. Riskutbildningen sker endast på svenska, har du språksvårigheter måste du ha en tolk med dig vid båda tillfällena. Risktvåan erbjuds även vissa datum på engelska.

När Du närmar dig slutet av din körkortsutbildning och din trafiklärare anser att du är tillräckligt förberedd för ett prov bokar trafikläraren i samråd med dig en tid för ett förarprov. Obs! Det är endast din trafiklärare som bestämmer om du ska bokas på ett prov, ej vår kontorist.

Förarprovet innehåller två delar (kunskapsprov och körprov). Båda delarna av provet bokas vid samma tillfälle och bokningen är preliminär tills du är godkänd av trafikskolan, både teoretiskt och praktiskt.

Vi förbehåller oss rätten att avboka/omboka ditt förarprov om inte följande krav uppnåtts:

  • – Du ska ha gjort alla teorifaserna via distans eller på trafikskolan och fått alla faserna godkänt.
  • – Om trafikläraren anser att du är tillräckligt färdig för ett körprov.
  • – Alla dina skulder skall vara betalda.

Om du trots allt ändå vill göra ditt förarprov har du möjligheten att boka ditt prov själv via Trafikverkets hemsida.