Handledarkurs

Allmän kursinformation

Den obligatoriska utbildningen, introduktionsutbildning/handledarkurs, ska bland annat ta upp hur man kan minska riskerna vid den privata övningskörningen samt de speciella risker som kan kopplas till alkohol och andra droger, bristande bältesanvändning och höga hastigheter. Detta och mycket mer ska handledare och elev få kunskap om under minst 180 minuter exkl. raster. Hela kursen tar ca: 3½ timmar.

Kursplanen för en introduktionsutbildning har tre delmoment:
1. Körkortsutbildningens mål och innehåll samt regler för övningskörning
2. Planering och strukturering av övningskörning
3. För trafiksäkerheten viktiga faktorer

Eleven måste vara minst 15 år och 9 månader för att få gå utbildningen. Övningskörningen får påbörjas från 16 års ålder. En handledarkurs är giltig i 5 år och om handledaren/eleven vill ha nytt tillstånd under kursens giltighetstid behöver de då inte gå kursen igen. Ett handledartillstånd är giltigt för en specifik handledare och en specifik elev. Utbildningen får inte ske på distans utan det ska vara lärarledda lektioner. Det är närvarokrav på utbildningen.

Observera!
Handledaren måste ansöka och bli godkänd för varje elev innan den privata övningskörningen får påbörjas.

För att din ansökan om handledarbevis ska bli godkänd måste du

• ha fyllt 24 år
  • ha gått en introduktionsutbildning (handledarutbildning) under de senaste fem åren. (För B-behörighet)
  • ha ett giltigt körkort utfärdat i Sverige eller en annan EES-stat för det fordon som ni ska övningsköra med, har haft det under sammanlagt minst fem av de senaste tio åren.

Om du har ett körkort från en annan EES-stat måste du, tillsammans med ansökan skicka med en kopia på det utländska körkortet.

HÄR kan du ansöka om handledartillstånd direkt via deras e-tjänst, alternativt beställa hem blanketter.