Vägen till körkortet

Körkort är ett viktigt inslag i det moderna samhället och medför en stor frihetskänsla. Här finns information och tips som hjälper dig på vägen mot körkortet.

Körkortstillstånd

När du vill börja med ditt körkort är det första du ska tänka på Körkortstillstånd. Det behöver du för att övningsköra både på trafikskola och privat. Du ansöker om körkortstillstånd med hälsodeklaration på transportstyrelsen.se. Du måste komplettera din ansökan om körkortstillstånd med ett synintyg, det fixar du hos en optiker som oftast skickar in det digitalt direkt till transportstyrelsen. Du kan antingen fylla i allt och skicka in ansökan digitalt, eller välja att beställa hem blanketter, de skickas då till din folkbokföringsadress.

Tillståndet skickas hem när allt är registrerat och godkänt, det är giltigt i 5 år från utfärdandet. Om du använder dig av en digital brevlåda för myndighetspost så kommer ditt tillstånd att komma dit istället.
Tänk på att vara ute i god tid med din ansökan, då det kan ta ca 2-3 veckor att erhålla tillståndet.

Börja övningsköra

När du fått ditt körkortstillstånd är det dags att börja övningsköra. Det är bra att kunna övningsköra både hemma och på körskola. Om du vill övningsköra privat så måste du och personen du vill övningsköra med gå en Introduktionsutbildning, det kan du göra hos oss. I samband med utbildningen ansöker du om ett handledartillstånd, det gör du på transportstyrelsen.se.

Du kan välja mellan att utbilda dig helt privat eller hos oss på trafikskolan, men vårt råd är att du kombinerar de två olika utbildningsformerna. Då får du tillgång till trafikskolans erfarenheter och kunskap samtidigt som du kan mängdträna privat. Du kan läsa mer om övningskörningen här.

Du som ny elev är välkommen att boka in en testlektion på 60min, där en lärare kan ge dig tips och råd samt hjälpa dig planera din utbildning. Har du en privat handledare så får de gärna sitta med i baksätet.

Läs teori

Samtidigt som du övningskör är det dags att börja läsa in teorin. Du lär dig bäst om du jobbar med teorin parallellt med övningskörningen då du får sätta teorin i praktik. Först och främst behöver du läroböcker. Vi använder oss av trafikskola online och deras digitala körkortsbok samt studiefrågor och tester. Vi har även möjlighet att erbjuda Körkortsboken i fysisk form om du föredrar det. Det är en fördel om du påbörjar teoristudierna så tidigt som möjligt för att vara väl förberedd inför körlektionerna och det kommande kunskapsprovet hos Trafikverket. Mer om teorin du kan hitta online kan du läsa här.

Gå riskutbildningarna

Innan du gör teoriprovet och uppkörningen behöver du ha gått två riskutbildningar. Riskettan är teoretisk och kan genomföras hos oss i Norrviken, den går bra att göra i början av din utbildning. Risktvåan kallas även halkbanan och är praktisk, den brukar ligga mot slutet av utbildningen för att du ska få ut så mycket som möjligt av kursen. Läraren kommer säga till när du är redo för risktvåan.

Boka prov

Efter att du har gjort bägge riskutbildningar och du har pluggat på teorin samt övningskört är det dags att boka teoriprov och uppkörning. Läraren kommer att säga till när du är redo för uppkörning. Du kan läsa mer om uppkörning här. Se till att du är redo i både teori och körning innan du gör provet.

Frågor?

Har du några frågor eller funderingar är du alltid välkommen att kontakta oss via mail till info@sollentuna-trafikskola.se, på telefon till 08-754 26 00 eller genom att komma förbi något av våra kontor. Vi hjälper dig gärna med allt från körkortstillstånd till uppkörning!

bil

Krav för Körkort

För att få körkort ställs det vissa krav på dig. Detta görs för att vi alla ska veta att de som vistas på vägarna ska vara säkerhetsmedvetna och trafikutbildade personer. Kraven skiljer sig mellan de olika behörigheterna.

Det finns fem krav som du måste uppfylla för att få ditt körkort.

1. Du har körkortstillstånd.
  2. Du är permanent bosatt i Sverige eller har studerat här i minst sex månader.
  3. Du har fyllt 18 år.
  4. Du har avlagt godkänt förarprov (kunskapsprov och körprov).
  5. Du har inget körkort som är utfärdat i någon annan stat inom EES-området (Belgien, Bulgarien, Cypern, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Grekland, Irland, Island, Italien, Lettland, Liechtenstein, Litauen, Luxemburg, Malta, Nederländerna, Norge, Polen, Portugal, Rumänien, Slovakien, Slovenien, Spanien, Storbritannien, Tjeckien, Tyskland, Ungern, Österrike), samt Schweiz och Japan.

Ett sådant körkort går däremot att byta ut mot ett svenskt.
I samband med körprovet ska du intyga att du är permanent bosatt i Sverige eller studerat här i minst sex månader samt att du inte redan har ett körkort utfärdat i en annan EES-stat.

Körkortstillstånd

Börja övningsköra

Läs teori

Gå riskutbildningarna

Boka prov

Frågor?

bil

Krav för Körkort

Det finns fem krav som du måste uppfylla för att få ditt körkort.

1. Du har körkortstillstånd.
  2. Du är permanent bosatt i Sverige eller har studerat här i minst sex månader.
  3. Du har fyllt 18 år.
  4. Du har avlagt godkänt förarprov (kunskapsprov och körprov).

Ett sådant körkort går däremot att byta ut mot ett svenskt.