Vanliga frågor

Här hittar du svar på vanliga frågor.

Är det någon fråga eller något svar du saknar, kontakta oss på 08-754 26 00, via info@sollentuna-trafikskola.se eller med hjälp av kontaktformuläret längst ner på sidan.

Kurser och lektioner

Hur ansöker man om Körkortstillstånd?

Du kan ansöka om körkortstillstånd här.

Kan man börja övningsköra privat direkt efter vi gått Handledarutbildningen?

Nej, du måste ansöka om handledarskap innan ni kan börja köra. Detta gör du HÄR.

Har min kurs/tillstånd gått ut?

Du kan logga in på mina sidor på transportstyrelsen.se för att se dina giltiga kurser och tillstånd.

Hur många lektioner måste jag ta för att klara körkortet?

Det finns ingen exakt siffra. Det beror på hur fort du lär dig, hur ofta du kör och vilka kunskaper du har sen innan. Du är alltid välkommen att fråga din lärare i samband med en lektion för att få en rekommendation.

Vad händer om jag missar en lektion?

Om du missar en lektion så kommer du debiteras för den om inte sjukintyg eller annat skäligt intyg kan lämnas.

Hur kan jag boka lektioner?

Du kan boka lektioner genom att ringa till oss eller besöka något av våra kontor. Adresser och telefonnummer finns under Kontakta Oss

Kan man boka körlektioner via internet?

Ja. Detta kan du göra via Elevcentralen. Då krävs det att du är inskriven på skolan samt att du visat upp ditt körkortstillstånd.

När ska jag gå på riskkurserna? (Risk 1 och Risk 2)

Riskettan kan du göra i början av din utbildning. Risktvåan görs med fördel i slutet av din utbildning. Risk 2 måste ha din lärares godkännande innan den bokas.

Hur går mopedutbildningen till?

Mopedutbildning börjar med en teorikurs, sen tillkommer en eller två körmoment. Du kan läsa mer här.

Får jag låna utrustning vid moped/mc-lektion?

Ja, vid mc och mopedlektioner får du låna både fordon och utrustning.

Kan jag bli hämtad och lämnad till körningen? Betyder det att det dras på min körtid då eller?

Ja, vi kan hämta eller lämna dig, men den tid det tar för din lärare att hämta och lämna dig räknas som en del av din totala körtid.

Teori

Har ni teorikurser?

Nej, för närvarande har vi inte teorikurser då det inte varit tillräcklig efterfrågan. Ni får gärna lämna intresseanmälan, märker vi att vi får underlag för att ha teorikurser igen så hör vi då av oss.

Har ni Teorikurser på andra språk?

Nej, men vi har pärmövningar på andra språk. Läs mer om det HÄR

Finns onlinetesterna på andra språk?

För Bil finns testerna, samt all onlineteori, på Svenska och Engelska. För moped och MC finns det endast på svenska. För att översätta onlinetesterna till andra språk kan ni följa instruktionerna här.

Betalning

Hur betalar jag?

Du kan betala via BankGiro eller Swish INNAN din lektion.
Du kan även betala med kort eller kontater. ( ej kort i Sollentuna C )
Paket betalas via Bank-Giro, Swish eller med kort i Norrviken.
BankGiro: 5471-0272
Swish: 123 0474 056

Kan jag dela upp min betalning?

Ja, vi använder då Resursbank. Du får veta direkt på plats om du blir godkänd för delbetalning.

Kan jag betala med CSN Körkortslån?

Nej. Från den 1 januari 2024 är det inte möjligt att kunna ansöka om körkortslån, det har riksdagen beslutat. För dig som redan har ett körkortslån blir det ingen ändring.

Var hittar jag kampanjer och erbjudanden?

Följ oss på sociala medier, facebook och instagram, för att få information om aktuella kampanjer, erbjudanden och tävlingar!

Uppkörning/Teoriprov

Kan jag hyra eran bil till min uppkörning?

Nej. Det är endast om du är elev på skolan och vi har bokat din uppkörning till dig.

Kan ni boka uppkörning till mig i eran bil?

Ja, om du är elev här och vi har fått din lärares godkännande så kan vi boka din uppkörning.

Var hålls proven?

Körprovet utgår från Djupdalsvägen 12 i Sollentuna. Det finns även på andra orter men då finns ej möjlighet att använda körskolans bil.

Kan jag boka uppkörning?

Ja, du kan boka direkt via trafikverket. Vill du låna vår bil måste vi få lärarens godkännande först och då kan vi bara boka i Sollentuna.

Varför kommer jag inte fram till er när jag ringer?

Då det stundtals ringer väldigt många så placeras du i telefonkö.
Telefonen är stängd under kvällar och helger, den är endast öppen under våra öppettider.