Körutbildning – Moped

Manöverkörning

Efter teorikursen är nästa steg att köra på bana, en så kallad manöverbana. Du har en lektion tillsammans med andra mopedelever i mindre grupper. På banan får du tid att känna hur det känns att köra moped och få en bättre bild av hur den fungerar. Det kommer vara lättare övningar för att du ska lära dig hur mopeden beter sig vid t.ex. inbromsning och svängar. Har du en egen hjälm får du gärna ta med och använda den här, annars har vi hjälmar vi lånar ut.

Detta moment är endast obligatoriskt för klass I, men vi rekommenderar våra klass II elever att lägga till denna, för att få känna på och testa mopeden, och kunna inhämta lite tips från läraren innan ni kör ut själva.

Vår bana ligger i Upplands Väsby, ni hittar vägbeskrivning här.

Körning i trafik (endast klass I)

För klass I kommer sen en körning i trafik, den kör du tillsammans med en annan elev. Under din körlektion så får du dels köra själv, tillsammans med läraren och en till elev som kör bakom dig, för att uppleva hur det är att köra i vardagliga situationer. Läraren kommer kunna prata med dig via radio i hjälmarna. Du kommer även få sitta med läraren när den andra eleven kör.

Ni kommer gå igenom, bland annat, väjningsreglerna, placering och hur du ska hantera skymda korsningar och andra riskfyllda situationer. Mopeden är ett utmärkt stadsfordon, men som mopedist är du väldigt oskyddad och syns dessutom ganska dåligt. Det är därför av yttersta vikt att du kan manövrera mopeden rätt, läsa av trafiken och förstå det du läst och hört av teorin.

För att bli godkänd på utbildningen av Trafikskolan ska du:

• ha blivit godkänd på instuderingsfrågorna på skolportalen
  • uppnått kraven för körning i trafik

Om du inte uppvisar detta på trafiklektionen, kan du behöva komplettera med fler körlektioner för att uppnå målet.

Körningen i trafik utgår från vårat kontor i Norrviken, Sjöängsvägen 17, 1 tr.