Boka prov för bil

Läs mer om de olika proven

Vad ska du tänka på, hur genomförs de m.m.

Boka via skolan

När du närmar dig slutet av din körkortsutbildning och din trafiklärare anser att du är tillräckligt förberedd för ett prov bokar trafikläraren i samråd med dig en tid för ett förarprov. Obs! Det är endast din trafiklärare som bestämmer om du ska bokas på ett prov, ej vår kontorist.

Förarprovet innehåller två delar (kunskapsprov och körprov). Båda delarna av provet bokas vid samma tillfälle och bokningen är preliminär tills du är godkänd av trafikskolan, både teoretiskt och praktiskt.

Vi förbehåller oss rätten att avboka/omboka ditt förarprov om inte följande krav uppnåtts:

• Du ska ha gjort alla teori-faserna via distans eller på trafikskolan och fått alla faserna godkänt.
  • Trafikläraren anser att du är tillräckligt färdig för ett körprov.
  • Alla dina skulder skall vara betalda.

Om du trots allt ändå vill göra ditt förarprov har du möjligheten att boka ditt prov själv via Trafikverkets hemsida.

Trafikverket

På Trafikverkets tjänst Boka Prov  kan du som privatperson boka teori- samt körprov, se dina bokade tider, sköta betalningar för provkostnader m.m.

När du bokar prov själv kan du inte boka med trafikskolans bil. Tänk på att vara redo för provet innan du bokar.