Förarprovet

Vid förarprovet ska du visa att du kan hantera fordonet i trafiken och att du kan köra med gott omdöme på ett trafiksäkert sätt. Förarprovet är en kontroll av att du har de färdigheter som krävs för att få köra i trafiken.

Du kan boka tid för antingen kunskapsprovet eller både kunskapsprovet och körprovet för personbil (behörighet B). Du gör alltid kunskapsprovet först, blir det godkänt är det sen giltigt i fyra månader. Du måste ha ett godkänt och giltigt kunskapsprov för att få göra körprovet. Har du inget godkänt kunskapsprov, kom ihåg att avboka körprovet senast 24h innan start, annars kommer du behöva betala för provet även fast du inte får köra det.

Båda proven måste vara godkända inom giltighetstiden för kunskapsprovet, annars måste nya avgifter betalas och nya prov göras.

Avgiften för körprov för behörighet B är 800 kronor. Efter klockan 18.00 på vardagar och på helger är avgiften 1040 kronor. Avgiften för teoriprov är 325 kronor. Du kan läsa mer om betalning och avgifter på trafikverkets hemsida.

Om trafikskolan bokar

Om du vill låna vår bil vid uppkörningen, så är det trafikskolan som bokar ditt prov. Det kan göras efter att din lärare anser att du är redo för prov. Då får du köra upp med en bil du är van vid och en 35min repetition i samband med uppkörningen. OBS! Det är endast din trafiklärare som bestämmer om du ska bokas på ett prov, ej vår kontorist.

Båda delarna av förarprovet (teori- och körprov) bokas vid samma tillfälle och bokningen är preliminär tills du är godkänd av trafikskolan, både teoretiskt och praktiskt.

Vi förbehåller oss rätten att avboka/omboka ditt förarprov om inte följande krav uppnåtts:

• Du ska ha gjort alla teori-faserna via distans eller på trafikskolan och fått alla faserna godkänt.
  • Trafikläraren, samt läraren som utför utbildningskontrollen, anser att du är tillräckligt färdig för ett körprov.
  • Alla dina skulder skall vara betalda.

Om du trots allt ändå vill göra ditt förarprov har du möjligheten att boka ditt prov själv via Trafikverkets hemsida.