Privat övningskörning

För att få övningsköra privat så måste du ha körkortstillstånd och en godkänd handledare.

För att bli godkänd som handledare så måste både elev och handledare gå en Introduktionsutbildning (även kallad handledarkurs), ni behöver inte gå den samtidigt om det är svårt att få ihop planeringen. Men både handledare och elev måste ha gått kursen.

Ni ansöker om handledartillstånd via transportstyrelsens e-tjänst. Ansökan är helt gratis och ni behöver ansöka om ett tillstånd för varje elev och handledar-par. Tillståndet gäller nämligen en specifik handledare och en specifik elev, det är giltigt i fem(5) år från utfärdande. Det kommer skickas hem till handledarens folkbokföringsadress, alternativt till handledarens digitala brevlåda för myndighetspost.

Att kombinera privat övningskörning med lektioner på trafikskolan har visat sig vara väldigt effektivt och prisvärt. Du kan då mängdträna hemma mellan dina körlektioner, och du kommer på så sätt ner i pris för din utbildning.

Du kan läsa mer om vad kursen innehåller här, alternativt kan du kolla på datum och boka här.