Riskutbildning del 2 (Halkbana) – B

Riskutbildning del 2, halkbanan, bokar vi hos Gillingebanan i Vallentuna.

För att nå målen är det nödvändigt att du kommit så långt i din utbildning att du obehindrat och självständigt kan köra bil, både i stads- och landsvägstrafik. Vid körkortsprovet ska riskutbildningarna vara genomförda och godkända.

Eleven skall få uppleva:

• Behovet av att använda bilens säkerhetsutrustning rätt.Halkbana Gillinge
• Sin egen förmåga och begränsning.
• Bilens och däckens resurs och begränsning.
• Teknikens resurs och begränsning.

Eleven ska få en ökad insikt och förståelse för:

• Det mänskliga beteendet
• Bilens beteende i olika situationer
• Värdet av att undvika risker i trafiken

Nekat intyg samt återbesök krävs:

• När risk för skada på person, fordon eller egendom befaras.
• När elev inte följer gällande säkerhetsbestämmelser.
• När elev genomfört utandningsprov med positivt utslag, d.v.s. är alkoholpåverkad.
• När elev inte har tillräckliga förkunskaper och därmed inte kan genomföra övningarna.
• När elev tar så mycket tid att gruppundervisningen ifrågasätts eller hindras.
• När elev inte förstår vad som ska utföras (är i behov av tolk).

Mer information kan du få via oss eller via Gillinge, vi kan även hjälpa till med bokning eller så kan du göra det på egen hand.