AM utbildning ( MOPED )

Bild på en moped som körs.

Det finns två klasser för av moped: Klass I (AM) som motsvarar EU-mopeden och klass II som är den klassiska mopeden. Klass I kräver en mer omfattande utbildning än klass II. För att få övningsköra för moped klass I måste du ha ett giltigt körkortstillstånd och efter avslutad kurs ska du avlägga ett kunskapsprov på Trafikverket. Detta prov bokar du själv.
Klass II är en teoretisk utbildning med ett kunskapsprov som avläggs här hos oss på skolan. Vi rekommenderar att du som Klass II elev lägger till en körning på bana där vi jobbar med manövrering.

Vår mopedutbildning sker på skolan i Norrviken, där håller vi teorin och stadstrafikkörningen. Körningen på bana sker på vår körgård i Upplandsväsby.

Att få köra moped är en frihet för många tonåringar som tidigare varit bundna till att bli skjutsade av föräldrar. Det är ett stort ansvar som läggs på unga axlar. Som mopedförare bör du vara väl medveten om hur utsatt du är i trafiken som oskyddad trafikant. En stor del av utbildningen handlar om just säkerhet och risker i trafiken.

OBS

Giltigt körkortstillstånd krävs för bokning av Mopedkurs Klass I (EU-moped)

Minderåriga måste ha målsmans tillstånd vid bokning av kurser/lektioner.