Självstudier, digital teoribok

Det finns flera olika sätt att studera själv.

Du kan använda körkortsboken, vägmärkeshäftet och ditt studiehäfte. Du kan även arbeta med den digitala teoriboken via vår skolportal och trafikskolaonline, där finns text i kombination med ljudstöd och bilder, varje sida har tillhörande studiefrågor så du kan jobba med det du precis läst. Där finns även begreppslexicon samt olika tester i form av bland annat avstämningstester samt sluttester.

Startsidan

När du loggat in möts du av startsidan, här kan du välja att öppna den digitala boken, kolla upp vägmärken, påbörja ett teoritest, se dina bokade tider samt kommentarer från körda lektioner.

Körkortsteori

Här hittar du teori i text och bild samt studiefrågor, du får först en översiktlig bild över de olika kapitlen och kan sen klicka vidare för att börja läsa.

När du läst igenom en sida och klarat studiefrågorna kan du markera sidan som klar, då kan du lätt se var du ska fortsätta när du kommer tillbaka

Vägmärken

Här hittar du alla vägmärken och vad de betyder, de är grupperade efter användningsområde. Här finns även flikar för de olika begrepp och definitioner som finns med i körkortsteorin. Begreppen/definitionerna kommer du även åt när du läser i texten.

Teoriprov

65 frågor som görs på 50 minuter. Simulerar teoriprovet. Dessa görs i olika faser, du har körkortstest som simulerar teoriprovet med blandade frågor inom teorin, vägmärkestest och sluttester. Du har även repetitionstest som du kan använda när du börjat jobba med testerna, det fokuserar på de frågor som du haft svårast för.

När du har rättat ett test är det viktigt att du även läser igenom förklaringarna, på de frågor du hade rätt på men särskilt de du svarade fel på. Om man klickar på öppna till höger om frågan får du upp frågan, det rätta svaret samt en knapp för att läsa mer om vad den frågan tog upp/handlade om. Här kan du hämta den kunskap som just den frågan handlar om; genom att veta varför ett svar är rätt, ha kunskapen bakom, kan du senare svara på en liknande men annorlunda fråga.

Boka en tid

Här kan du boka samt avboka dina lektioner, för att boka med automat bil samt vid bokning av kurser behöver du kontakta trafikskolans reception via telefon eller mail info@sollentuna-trafikskola.se.

Alla frågorna finns med ljudstöd. Givetvis uppdateras frågorna ständigt.

Tänk även på att arbeta med boken/texterna och inte bara med frågorna. Ni hämtar kunskapen från boken.

Har du några frågor eller funderingar är du varmt välkommen att höra av dig till oss på Sollentuna Trafikskola.
Lycka till!