Körträning

Inte kört bil på ett tag? Gör som Makda och många andra som sätter säkerheten först

Enligt trafikläraren Awet finns det många som känner rädsla för att köra bil trots att de har ett körkort.

Många har körkort, men det är inte alla som kör varje dag, eller ens varje år. Det kan ha gått så lång tid att det inte längre känns tryggt och säkert att sätta sig bakom ratten igen.

Din körförmåga kan ha gått i dvala, trafikkännedomen kan ha blivit förlegad eller så tvivlar du kanske på ditt och andras kunnande. Vi har samlat några tips som hjälper dig att bli en säker förare igen efter en lång paus.

Att ta körkort är en sak, att lära sig köra bil på egen hand är en helt annan. De handlar om att faktiskt köra och underhålla det man hade lärt sig, att köra mycket och ofta. Att bli trygg i trafiken handlar om eget ansvar. Om du är rädd för att köra bil är du långt ifrån ensam, det är vanligare än vad många tror.

Vi på Sollentuna Trafikskola erbjuder “körträning” för dig som har körkort och vill bli bättre på att köra bil och bli en säker förare. Vi skräddarsyr efter önskemål om det är något specifikt du vill jobba med; parkering, fickparkering, backning, stadskörning, eller du kanske vill åka till matbutiken, ditt barns skola eller till Arlanda?

Oavsett om du går i tankarna att ta ett körkort eller redan har ett, vill du ha hjälp med körningen så är du välkommen att höra av dig till oss på Sollentuna Trafikskola!

Tips och råd för dig som känner dig osäker i bilen!

1. Ge dig själv tid att bekanta dig med bilen

Innan du sätter dig och kör ut i trafiken är det viktigt att ha koll på bilens grundfunktioner. Vet du var blinkersen sitter, hur sätter du på vindrutetorkarna eller stänger av de? Kan du använda växelspaken eller ändra belysningen utan att ta blicken från vägen eller tappar koncentrationen? Bilarna utvecklas ständigt, ge dig själv tid att hitta alla knappar och spakar, använd manualen eller ta hjälp av en vän.

Börja öva manövrering på en lugn plats, t.ex. en tom parkering. Öva styrning, backning, parkering. Hur hårt måste du trycka på bromsen? Vad ser du i speglarna? Här lär du dig din bil, hur stor plats behöver du för att svänga, för att backa in.

2. Kan du trafikreglerna, känner du igen vägmärkena?

Låna en körkortsbok, ta hjälp av digital teori och uppdatera dina kunskaper. På vår instagram lägger vi ut en ny teorifråga varje vecka, har du koll på svaren?

3. Ta hjälp av en trafikskola

Du behöver inte ge dig ut själv, ta hjälp av en vän eller en trafikskola när du ska köra igen. En trafiklärare kan bedöma dina körkunskaper och ge dig tips och råd i trafiken. Det är viktigt att känna sig trygg i bilen, att få stämma av med en lärare och få konkreta tips just för dig kan vara den hjälp du behöver för att hitta tillbaka till bilen och körningen.

4. Börja med de rutter du kommer köra

Börja köra i trafik i en för dig bekant miljö. Kommer du till oss på trafikskolan kör vi oftast samma rutter som du ska köra framöver, t.ex. från hemmet till skolan och jobbet. Om du har möjlighet, börja köra när det är lugnare i trafiken, tills du är bekant med miljön och bilen.

5. Du är inte ensam i trafiken

Det kan kännas jobbigt att vara den som får motorstopp vid trafikljusen, eller rullar lite bakåt vid start i backen. Men kom ihåg att vi alla gör misstag, det är ingen annan som dömer dig i din körning och du behöver inte vara nervös. Du vet inte vad för erfarenhet föraren i bilen bredvid har, och inte heller vet den din bakgrund. Det är en viktig grund i trafiken att vi ska ta hänsyn till varandra och vara beredda på att andra kan göra fel. Vi ska vara förutseende i vår körning, undvika farliga situationer och hjälpa varandra.