Vägen till MC körkortet

Skaffa körkortstillstånd

Innan du börjar behöver du ett körkortstillstånd. Tillståndet har olika åldersgränser för de olika behörigheterna.

Behörighet Åldersgräns för tillstånd Åldersgräns för körkort
A1, lätt MC 15 år och 9 månader 16 år
A2, mellan MC 17 år och 6 månader 18 år
A, tung MC 23 år eller haft A2 behörighet i minst ett år 6 månader 24 år, 20 år vid A2 behörighet i minst två år

Ansök om körkortstillstånd med hälsodeklaration på transportstyrelsen.se. Du måste komplettera din ansökan om körkortstillstånd med ett synintyg, det fixar du hos en optiker som oftast skickar in det digitalt direkt till transportstyrelsen.

Tillståndet skickas hem när allt är registrerat och godkänt, det är giltigt i 5 år från utfärdandet. Om du använder dig av en digital brevlåda för myndighetspost så kommer ditt tillstånd att komma dit istället.
Tänk på att vara ute i god tid med din ansökan, då det tar ca 2-3 veckor att erhålla tillståndet.

Skriv in dig på trafikskolan

När du har ditt körkortstillstånd är du välkommen att komma in på trafikskolan eller ringa för att boka in en första lektion. Ta med dig ditt körkortstillstånd till din första lektion!

Den första lektionen kommer att vara på manöverbanan, där får du lära dig hur mc:n beter sig vid olika situationer. Under den  lektionen utvärderar vi dina kunskaper. Du får sedan en utförlig presentation av hur utbildningen går till, dess obligatoriska moment samt hur utbildningen skall planeras. Vi diskuterar lämplig individuell utbildningsplan utifrån dina förkunskaper och disponibel tid.

Du kan även begära en dokumenterad utbildningsplan med kostnadsförslag av din lärare.

Läs teori

Först och främst behöver du läroböcker. Körkortsboken och MC boken kan du köpa hos oss. Det är en fördel om du påbörjar teoristudierna så tidigt som möjligt för att vara väl förberedd inför körlektionerna och det kommande kunskapsprovet hos Trafikverket.

Vi erbjuder teorin både i fysisk bokform samt digital via trafikskola online. Där finns teorin med studiefrågor, bilder och videoklipp, samt tester du kan jobba med för att förbereda dig inför teoriprovet.

Mer om teorin du kan hitta online kan du läsa här.

Övningskör

IMG_2734Det bästa sättet att lära sig köra MC på ett riktigt och säkert sätt är att köra med en utbildad MC-lärare. Alla våra MC-lärare har stor erfarenhet samt mycket tålamod. Utbildningen omfattar 16 inlärningsmoment varav de fem första genomförs på vår körgård. Det är på körgården/banan som du lär dig grunderna, du lär dig hur den beter sig vid krypkörning, hård inbromsning m.m.

Antalet lektioner per moment varierar och anpassas individuellt efter ditt behov och dina tidigare kunskaper. I samråd med läraren kommer du sen boka trafik och landsvägslektioner. Mot slutet av din utbildning genomförs en utbildningskontroll för att säkerställa att du har de kunskaper som krävs vid uppkörningen.

Varje lektion på vår övningsgård är två timmar långa men du kan självklart boka flera lektioner i följd om du så önskar. Trafiklektionerna är två timmar långa och du är ensam med läraren. Du får låna både MC och utrustning under dina lektioner. Du kan läsa mer om övningskörningen här.

Riskutbildningar

Innan du gör teoriprovet behöver du ha gått två riskutbildningar. Riskettan är teoretisk och kan genomföras hos oss på vårt kontor i Norrviken, risktvåan är praktisk och vi erbjuder den på vår bana. Läraren kommer säga till när du är redo för risktvåan.

Teoriprov och uppkörning

Efter att du har gjort bägge riskutbildningar och du har pluggat på teorin är det dags att göra teoriprovet. Det bokar du enklast direkt hos trafikverket.se. Ett godkänt teoriprov är giltigt i ett år.

När du har ett godkänt teoriprov så är det dags att jobba mot uppkörning.  Du kan boka din uppkörning redan innan du skrivit teorin men den måste vara godkänd för att få köra upp. Läraren kommer att säga till när du är redo för uppkörning. Du kan läsa mer om uppkörning här.

Har du några frågor eller funderingar är du alltid välkommen att kontakta oss via mail till info@sollentuna-trafikskola.se, på telefon till 08-754 26 00 eller genom att komma förbi något av våra kontor. Vi hjälper dig gärna med allt från körkortstillstånd till uppkörning!